OVER
FRANSE RIDDERS EN KASTELEN
(herinneringen
aan voorbije levens)
Uit
de praktijk reïncarnatietherapie van Marianne Notschaele
©
Uitgeverij RHA Publishing
Update 27-6-2016: een deel van de tekst op deze
webpagina (over kastelen/energie/Loire) wordt bewerkt tot een nieuw verhaal.
Zodra bekend is waar dit verhaal wordt gepubliceerd, zal ik dat hier vermelden.
De tekst hieronder
is blijven staan en kan nog gewoon gelezen worden.
Op een dag, relaxend
in ‘mijn’ vakantiekasteeltuin in Frankrijk -met een geleend boek van Mark- dacht ik, goh, hoe zou het
met hem zijn?
Blieb-blieb-blieb deed mijn
mobieltje onmiddellijk. Een sms-je… van Mark!
Grappig, want a) hij sms-t nooit, b) ik dacht net aan hem en c) de sms kwam uit
Frankrijk. Ook hij was met vakantie, kamperen met vrouw en kinderen. Zijn sms-je luidde: ‘Ben
in Carcassonne. Heb nieuws over een v.l.-etje. Hoor
je nog wel.’ (Een ‘v.l.etje’ is een afkorting die ik gebruik in e-mails
voor ‘een vorig leven’.)
Op mijn ligbedje in
de kasteeltuin dacht ik terug aan een zomervakantie waarin mijn man en ik een
huisje huurden in een piepklein gehucht ten zuiden van Carcassonne. Wijngaarden
en wijnkelders hadden meer onze interesse dan de oude stad met zijn
vestingmuren. Carcassonne sloegen we over… we hadden absoluut geen zin om
daarheen te gaan.
Ik mijmerde over
cliënten die me de afgelopen jaren vertelden over voorgaande levens in
Zuid-Frankrijk als kruisridder of Kathaar (zie ’t verhaal ‘Moeilijke schoonmoeder’) en over
mijn roman 'Boodschappenmeisje', waarin ik
vele vorige levens verwerkte. Zo ook eentje van Charlotte, een spiritueel
boodschappenmeisje, dat een leven had gehad als wachter op een burcht in het
gebied rond Carcassonne. Het bericht dat ze als wachter aan een hertog moest
brengen liep verkeerd af. ‘Kill the
messenger’, in plaats van ‘don’t kill the messenger’…
© Uit: Roman
‘Boodschappenmeisje’:
“Franse middeleeuwen, Katharengebied.
Een leven als man in dienst van de hertog. Wachter op
een van de vier torens van een grote burcht. Een rustig en makkelijk baantje.
Beetje wacht lopen, veel dobbelen en flink zuipen. Er gebeurt toch nooit wat.
Totdat de burcht belegerd wordt. Ineens moet echt wacht
gelopen worden.
De belegering duurt en duurt, maar het dagelijkse leven
gaat verder. Via een geheim gangenstelsel onder de burcht onderhoudt de hertog
contacten met de kerkelijke orde. Af en toe komt een kardinaal of bisschop over
de vloer met aanhang. Soms maakt de wachter een praatje met een kerkelijke
afgezant over de duivelse ketters die beneden aan de voet van de berg
wachten... en wachten. Waarop? Er gebeurt toch niks.
Op een avond staat hij op wacht. Vanaf zijn
overzichtspositie op de toren ziet hij beneden in de verte plotseling brandende
vuren en bewegende fakkels. De vijand komt dichterbij! Fakkels beginnen hun
klim omhoog, richting burcht. Die lui zullen het toch niet in hun kop halen
werkelijk aan te vallen? Gevaar! De tegenpartij zet de aanval in!
In paniek holt hij van de toren, vergeet andere
wachters te waarschuwen en rent naar de troonzaal. Stormt binnen en valt
midden in een geheime bespreking tussen de Franse hertog en de Spaanse
bisschop. Verbaasde gezichten alom. Met overslaande stem gilt hij: ‘Ze vallen
aan, ze vallen echt aan! We moeten vluchten. Iedereen naar de geheime gangen!’
In plaats van een warm onthaal krijgt de wachter te
maken met een enorm gepikeerde hertog, omdat gestoord wordt tijdens geheim
overleg. Met de bisschop nota bene! In reflex grijpt de hertog de lans van een
van zijn pages en plaatst deze met krachtige beweging recht in het hart van de
wachter. Roept: ‘Niemand van buiten waagt MIJ hier te vertellen wat beneden
gaande is!’
Strompelend en bloedend probeert de wachter de deur
naar de geheime gang te bereiken, maar de lange lans zit in de weg. Ter plekke
bloedt hij dood.”
Carcassonne &
kruisridders
Ik verbaas me niet
langer over déjà vu’s tijdens vakanties. Na iedere
zomervakantie krijg ik wel iemand voor een consult om uit te zoeken waarom
bepaalde landen, streken of plaatsen zoveel indruk maakten of specifieke
emoties opriepen. Het is niet toevallig dat mensen naar bepaalde steden, landen
of historische plekken willen. Onverklaarbare heimwee naar waar ze (dit leven)
nog nooit geweest zijn. Of omgekeerd, dat mensen echt niet naar een land op
vakantie willen, ook al begrijpen ze niet waar hun afkeer vandaan komt. ’t
Lijkt op niets gebaseerd, maar als je ooit ergens een akelig leven had is het
logisch dat de behoefte niet zo groot is om nog eens terug te gaan… (was het
daarom dat ik zelf met een grote boog om Carcassonne heenreed?)
Tijdens een
weekendje Parijs, toen ik 18 jaar was, kwam ik voor het eerst terecht in de
Joodse wijk ‘Le Marais’.
Daar rondlopend liepen de tranen over mijn wangen. Zoveel herkenning, zoveel
‘ik ben weer thuis’-gevoel. Raar, maar waar, ik wist precies waar de bakker en
slager hadden gezeten, op welke plek het parkje was. Er was sinds 1943 niet
eens zo heel veel veranderd… Ik stond zeker tien minuten stil voor een oud
winkeltje waarvan de ramen half dichtgetimmerd waren. De
reclame-muurschilderingen van de kleermaker uit de jaren dertig waren vervaagd,
maar nog zo vertrouwd…
Ook vriend Mark is
gevoelig voor spontane indrukken met historische informatie. Bij terugkomst in
Nederland las ik zijn mailtje over zijn bezoek aan het oude stadshart van
Carcassonne:
“Bij het
betreden van de citadel kreeg ik een gedachteflits: Hè, hè, we zijn binnen!...
Enige tijd later, toen ik in de kerk kwam, was het alsof ik knielde voor het
altaar. Mijn witte tenue met rood kruis drapeert over de vloer, mijn zwaard
steekt naar achteren. Ik zie de marmeren plaat waarop de gelofte van
nederigheid werd afgelegd. Ik kijk naar de afbeeldingen in de gebrandschilderde
ramen.
De gedachte
komt op ‘Mensen die hier wonen zijn geen ketters, ze geloven net als ik in
Christus. Wat hebben we gedaan, we hebben iets moois kapot gemaakt!’. Ik voelde
me misleid uit naam van Christus.”
Mark is van plan om
de beelden en gevoelens die hij daar ter plekke ervoer, nader uit te werken.
Dat wordt vast een spannend ridderverhaal. Hij zal het binnenkort wel op zijn
website zetten.
Wie zegt dat
geschiedenis saai is?
Marianne Notschaele-den Boer
Terug
naar beginpagina voor andere verhalen.
Leestip: 'Waarom Esther geen Robinson werd' van
Marianne Notschaele - meer dan 30 vorige
levensverhalen uit de praktijk.
Leestip: ‘The Cathars and Reincarnation’ van Arthur Guirdham – ISBN 0-8356-0506-X 1978 USA.
The record of a past life in 13th century France. Over groepsreïncarnatie en Katharen.
Leestip: ‘Het
verloren labyrint’ van Kate Mosse – ISBN 90-269-8361-1 2005 Unieboek NL.
Roman over
archeologe Alice in 2005 en Alaïs in 1209. Plaats van
handeling: de heuvels van Carcassonne. Geschiedkundig goed uitgewerkt
(kruistocht tegen de Katharen in 1209) en vanuit
reïncarnatietherapie-oogpunt
interessante overeenkomsten…J
© RHA Publishing,
september 2008, update 2016