DE INCA BOODSCHAPPER
Fragment uit een vorig leven, uit de praktijk
reïncarnatietherapie van Marianne Notschaele
Machu Picchu, Peru
© Uitgeverij RHA Publishing
Machu Picchu Peru
DE INCA BOODSCHAPPER - MACHU PICCHU, PERU
In een van de voorgaande
verhalen - Doe-het-zelf:
vorige levens herinneren - beschreef ik hoe je met behulp van een CD zelf
herinneringen tevoorschijn kunt toveren uit je onderbewuste. Ik gebruik hier
expres het woord toveren want voor veel mensen lijkt het daarop. Sommigen
vinden vorige levens onzin, verzinsels, hersenspinsels etc.; voor mij zijn
vorige levens reëel, gewoon, een gegeven.
Ik weet niet beter
dan dat ik nu leef, maar al vele
malen eerder heb geleefd. Of anders gezegd: met mijn zielsenergie in andere
lichamen zat, in andere tijden, andere plaatsen. Al die eerdere ervaringen
vormden me tot wie ik nu ben. En ook nu ben ik slechts zielsenergie in een
vrouwenlichaam, net zolang tot mijn huidige zielsverpakking, mijn lichaam, er
mee ophoudt.
Zintuigen
Wanneer je
nieuwsgierig bent naar voorgaande levens en amper problemen hebt in je leven
nu, dan zijn die CD’s met regressieoefeningen ‘terug
naar een vorig leven’ (*1) een prima middel om
informatie te vergaren.
In het gunstigste
geval krijg je diverse beeldfragmenten te zien uit eigen voorgaande levens, in
het slechtste geval ‘zie’ je niets. Visualisaties bevatten voornamelijk
instructies voor ‘zien’: beeldmateriaal. Heb je pech en is je beeldend vermogen
zwakker dan je andere zintuiglijke waarnemingen (horen, voelen, weten, ruiken,
proeven) dan werken deze CD’s minder goed. Misschien
kun je dan beter een reïncarnatietherapeut inschakelen zodat met persoonlijke
representatievoorkeuren rekening kan worden gehouden bij de vraagstelling en
trancediepte.
Hieronder vind je
een voorbeeldje van wat zo’n CD met regressievisualisatie teweeg kan brengen.
***
Ik beluisterde de CD Regression to Times and Places van Brian Weiss (*1).
Volgens de
hypnotiserende stem die ik hoorde, moest ik me voorstellen dat ik in een
prachtige tuin rondliep. Een tuin met mooie planten, bloemen, fonteintjes en
marmeren bankjes. Dat was niet zo moeilijk, dat kon ik me best voorstellen.
Omdat Brian Weiss sprak over marmeren
bankjes en een groot gebouw met pilaren in deze denkbeeldige tuin, dwaalden
mijn gedachten af naar het oude Griekenland; ik dacht aan schitterende tempels,
hoge zuilen, witte gewaden… tot ik ineens de stem weer opving, die vertelde
over een grote spiegelwand in de tuin waarop jaartallen werden geprojecteerd
waaruit ik mocht kiezen. Als vanzelf zou ik dan vorige levens gaan zien…
Brian Weiss noemde 1850. Ik zag niets en sloeg aan het
hoofdrekenen. In voorgaande levens was ik gestorven in de tweede én in de eerste wereldoorlog, hoe oud was ik dan geweest in
1850?
Hij was al verder.
Noemde 1700.
Weer niets. Hè,
verdorie.
De stem noemde
1500.
Middeleeuwen, dacht
ik. In die periode had ik meerdere levens gehad, maar welke ook al weer? Ik zag
niets. Irritant.
500.
Weer niets. Alles
blanco.
Ik probeerde me te
concentreren op het ontspannende achtergrondmuziekje van de CD terwijl de stem
rustig verderging.
Tringgggg, tringgggg! Mijn mobieltje, ergens in de verte. Stom.
Vergeten uit te zetten.
De stem ging
verder. Ondanks een tweede belsignaal en daarna gepiep van een inkomend sms-berichtje ving ik zinnen op over ‘healing
light’ en ‘crystals’. Waar
bleven die vorige levens nou, die ik zou zien?
Ik dwong mezelf tot
beter opletten. Wat zei Brian Weiss
precies?
Oh, hij sprak over lichamelijke kwalen, helend
kristallicht. Welke plek van je lichaam helend licht nodig had. Lekker
Amerikaans, dacht ik. Beetje ‘healinglight’ sturen
vanuit de kosmos en klaar. Toch dacht ik aan mijn longen. De laatste weken last
met ademhalen.
Opnieuw dwaalden
mijn gedachten af, tot ik de stem hoorde zeggen dat ik vrij was zelf te kiezen
in welk land en in welk vorig leven ik terecht zou komen. Ha! Ineens zag ik
wat!
Machu Picchu
Een mooi
vergezicht. De Machu Picchu.
Het meest algemene plaatje (zoiets als op de foto bovenaan) zoals je in alle
reisboeken ziet. Ik dacht bij mezelf, horen daar Inca’s of Maya’s bij? Ik was
even kwijt in welk land die Machu Picchu
lag. En toen ging het heel snel… heldere beelden, lichaamssensaties…
Ik sta. Na te hijgen. Mijn ademhaling gaat moeizaam. Ik
denk: wat een prachtig uitzicht! (Vanaf grote hoogte zie ik de Machu Picchu liggen).
Wolkenslierten. IJle lucht. Mijn longen piepen (in mijn verbeelding, niet in
het echt).
Ik denk: zou ik hier ter plekke dood neervallen? Dit
kan mijn hart niet aan. Ik heb te lang, te hard gelopen. Ik ben een
boodschapper, een renner. Een man, een Indiaan, in de bloei van mijn leven.
Vanaf grote hoogte zie ik onder me, in de verte
beneden, kleine mensjes bewegen tussen de stenen behuizing. In het piepklein
zie ik de toegangspoort waar ik doorheen moet om thuis te komen en om de
boodschap af te geven.
Hoofdpoort
Ik zou die grijze, gladde stenen van de poort -waar ik
nog doorheen moet- aan willen raken. Thuis willen zijn. Daar beneden. Maar dat
ga ik niet meer halen. Ik kan geen stap meer verzetten. Mijn benen trillen van
vermoeidheid. Ik zou willen dat ik met mijn handen over de rechte groeven van
de grijze, grote steenblokken kan gaan. De hoofdpoort. Ik moet het halen, maar
dat lukt me niet meer.
De afdaling kan ik niet volbrengen. De lucht is te ijl,
ademen gaat zwaar. Ik ben doodop. Heb te lang en te hard gelopen. De vorige
loper was er niet. Ik moest het tweede traject erbij nemen. Dat was veel te
zwaar, zelfs voor mij. Maar de boodschap is zo belangrijk, ik moest de dubbele
afstand hard lopen. Doorgaan met rennen.
Boodschap – Quipu
Met mijn linkerhand bevoel ik het stoffen pakje dat ik
bij me draag. Ik weet dat daarin de boodschap zit, bestaande uit kunstig
gevlochten, gedraaide en geknoopte strengen koord. Kleurrijk. Net zoveel
kleuren als verwerkt in mijn kleding. Als ik naar mijn eigen kleding wil
kijken, zie ik alles om me heen draaien. Duizelig. Ik heb geen adem meer.
Pijnscheuten in mijn borstgebied. Piepende longen. Mijn hart kan het niet aan.
Het stopt met kloppen.
Ik was een Inca-Indiaan, niet
ouder dan een jaar of 30.
Afbeelding
van een quipu en een Inca-boodschapper
Voor ik meer kon
zien (ik werd net nieuwsgierig!) over wat voorafging aan bovenbeschreven moment
en wat de boodschap inhield die ik over moest brengen, was de stem op de CD
bezig met de afronding van de visualisatie…
Begon ik net wat te
zien… en was het al weer afgelopen…L
***
Leuke inzichten
Diezelfde avond
dacht ik na over wat ik had ‘gezien’ tijdens de visualisatie. In een flits
schoot door me heen:
·
‘Hardlopers zijn
doodlopers’.
Grappig, uit dit Inca-leven komt die vaststelling.
Als ik marathonlopers op televisie zie rennen denk ik steevast: die zijn gek! In mijn idee kan er zo iemand dood
neervallen. Ik snap nu waarom ik dat denk. Doet me onbewust denken aan de
doodservaring als Inca-renner.
·
Een
vriendin van me is vorige maand op vakantie naar Peru geweest. Ze zou daar o.a.
gaan wandelen en de oude Incaroute
afleggen naar Machu Picchu.
Ik kon me niet voorstellen dat zoiets leuk was, dacht: zou ze geen last krijgen van de ijle lucht daar?
·
Handwerken
vond ik als kind ‘ontzettend stom’. Behalve macramé, een touwknoopvariant. Die knoopjes vond
ik leuk om te maken, spannend, ik vond het net ‘geheim schrift’. Al Googlend naar afbeeldingen van Inca-boodschappers,
zogenaamde ‘Chasquis’(*2)
kwam ik op plaatjes van de quipu’s, Inca-boodschappen in touw. (zie fotootje hierboven). Dat
zette macramé ineens in een ander licht.
·
In
diverse levens heb ik geleerd ‘iets over te brengen aan anderen’. Niet altijd
met het gewenste resultaat. Voorbeelden daarvan verwerkte ik in mijn
paranormale roman 'Boodschappenmeisje' . Als Inca-renner lukte het me niet een boodschap op de juiste
plaats te bezorgen. Misschien dacht ik onbewust bij het verzinnen van de titel
voor mijn roman: deze keer informatie in een boek verpakken, als meisje… J, wie weet ‘loopt’
dat beter af…
Zoveel inzichten,
dankzij het beluisteren van een CD. Dat zouden meer mensen moeten weten, dat
kan ik overbrengen aan anderen…
Vandaar het verhaal
van deze Inca-boodschap(per).
Longen
Wat was er eerder:
de kip of het ei? De een zal zeggen, ach, herinneringen aan vorige levens zijn
niet echt. Verzonnen. De Machu Picchu-afbeelding
staat in elke reisgids, geschiedenis van de Inca’s vindt iedereen interessant
enz. Je bent beïnvloed door wat je ooit zag of hoorde in dit leven. De ander
zal zeggen: je had al een vorig leven als Inca-boodschapper,
logisch dat je daarom geknoopte touwtjes leuk vond als kind, dat je daarom nog
steeds bezorgd bent dat hardlopers dood neervallen enz.
Gelukkig mogen we
in dit land vrij kiezen. Ik kies graag voor de vorige-levens-variant.
Maar voel je vrij om er anders over te denken.
Oja… de dag nadat ik
het beeld had gezien van de Inca-renner die dood
neerviel, deden mijn longen minder zeer, in dit leven. Toevallig? Of hoefden
mijn huidige longen geen boodschap meer over te brengen?
Marianne Notschaele-den Boer
RHA Publishing – nov.2008
Bovenstaand verhaal
is in gewijzigde vorm opgenomen in het gratis ebook 'Vintage Life'
(*1)
Hypnotherapeut Brian
L. Weiss M.D. ‘Regression to times and places’
-
Healing
meditation (20 min)
-
Regression
to times and places (20 min)
Een
typisch Amerikaanse CD. Brian Weiss
heeft een prettige, rustige stem. Het Amerikaans is vlot en netjes ingesproken,
zonder ‘knauw’accent. Op de achtergrond beetje koor-achtige uithalen die hypnotische trance opwekken.Veel ‘you ar going down and down and deeper
and deeper…’ De eerste oefening is er een van het
type: visualisatie met Grieks aandoende tempels, marmeren pilaren en bankjes,
fonteinen, kristallen en ‘lighthealing’. Prima om je
lichaam energetisch ‘schoon te spoelen’.
De
tweede oefening lijkt erg op de voorgaande: zelfde muziekje, zelfde intro, maar
dan met de mogelijkheid om in dezelfde tuinomgeving op een spiegelscherm zaken
uit het verleden te projecteren. Hij geeft daarvoor verschillende
tijdsperioden: 1850, 1700, 1500, etc. en laat ruimte open voor eigen ervaring.
Toch is de visualisatie oppervlakkig, zeker niet therapeutisch. Wel meerdere
keren te gebruiken.
Brian
L. Weiss’ - ‘Regression
through the mirrors of time’
Is
bijna een exacte kopie van ‘Regression to times and places’, maar nu met
inductie richting ‘childhoodmemories’ en heel kort
iets tav vorige levens.
De
eerste visualisatie is typisch Amerikaans: love &
peace, moet je van houden (J )
Voor het ophalen van herinneringen uit vorige levens zou ik deze niet
aanbevelen. Wel voor regressie naar jeugd.
-
Meditation
to Inner Peace, Love and Joy (15 min)
-
Regression
through the mirrors of time (15 min)
(*2)
Bron:
Wikipedia: The Chasquis (also Chaskis) were agile and highly-trained runners
that delivered messages, royal delicacies and other objects throughout the Inca Empire,
principally in the service of the Sapa Inca.
Chasquis were dispatched along thousands of
miles, taking advantage of the vast Inca system of purpose-built
roads and rope bridges in the Andes of Peru and Ecuador.
On the coast of what is now Peru their route ran from Nazca to Tumbes. Chasqui routes also extended into further reaches of
the empire into parts of what are now Colombia,
Bolivia,
Argentina
and Chile.
Each chasqui carried a pututu
(a trumpet
made of a conch shell or animal's horn), a quipu in which information
was stored, and a qipi on his back to hold
objects to be delivered. Chasquis worked using
a relay system which allowed them to convey messages over very long distances
within a short period of time. Tambos, or relay stations, were constructed
at key points along the road system, often consisting of a small shelter with
food and water. Chasquis would start at one tambo and run to the next tambo
where a rested chasqui was waiting to carry
the message to the next tambo. Through the chasqui system a message could be delivered from Cusco to Quito within a week. Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Chaski"
Klik op de afbeeldingen voor meer
boekinformatie:
Terug naar beginpagina van deze
website
© RHA Publishing - op alle artikelen en
cliëntverhalen berust copyright, gelieve dit te respecteren – aug. 2012